Friday 15 July 2011

Part 5

Pagi tadi ketika driving as usual goes to school...ditemani radio muzik...(ini ja channel yg ok...sa suka suria.fm sebenarnya...)...terdengar lagu kalau tak silap bruno mars agaknya...tajuknya tak berapa pasti tapi liriknya membuatkan saya terdorong menguatkan volume radio...antara lirik yang sya ingat..(kalau tak silaplah coz this is the first time i heard this song)..today i don't want to do anything to win..dan bait-bait seterusnya sangat coooll...akan ku cari di youtube after this..

Sebagai seorang guru..terutama year 1...saya berdepan pelbagai karenah setiap hari...banyak karenah. annoying. ..irritating... lucu pun ada..tension..(of course)...and yet still sane. Saya suka mengajar yg paling zero sebenarnya... sebab bila mereka kira pandai sikit kepuasan mengajar sangat terasa. Barulah kehebatan sebenar seorang guru terbukti....apabila murid bertukar from zero to hero. Kalau mengajar yg dah kira pandai terasa kurang ummmpph!..

Dulu saya mengajar tahun 5 dan enam... bila mereka dpt  result upsr agak okay... memang saya happy tapi terasa macam something unfinished business there..macam something missing there. Then bila ada peluang mengajar year 1...mulanya saya rasa janggal dan agak trauma juga...sebab masyarkat menganggap saya kena turun pangkat...sigh! turun pangkat beb..teruk istilah tu..atau kalau ada tanya (even sesama guru)..u mengajar tahun brp..and i said year 1...(proudly)..terus dapat respon..iya?... dan mereka(masyarakt and even guru) sangat bangga bila dicop mengajar year 6!

Then i masuk mengajar year 1...dari segi isi kandungan mengajar memang senang..ABC...eyes, nose etc..but jangan tengok isi kandungan..tengok pada siapa isi kandungan itu di ajar....then you know..langit tinggi atau rendah. Tambah-tambah guru pedalaman...huh...ada murid yang ditahun 1 lah mereka mula kenal abc...really zero!! then days by day.. month by month...mereka mula kenal huruf and boleh membaca.... OMG perasaan ketika ini lebih hebat berbanding mengajar tahun 5 dan 6... terasa sayalah guru yaang sangat HEBAT.kerana dapat menjadikan insan daripada buta huruf kepada kenal huruf...

Apalagi apabila mendengar saranan ... PUT THE BEST TEACHER IN YEAR 1...saya rasa semakin bersemangat dan rasa benar-benar hebat.. however, kadang-kadang kita akan dapat murid yang sangat zero..(saya tak suka menggunakan istilah b****) ajar-ajar tak dapat...datang kosong balik rumah kosong... beriya-iya saya mengajar and end up with nothing... saya putus asa? oh TIDAK...NEVER.. tetapi adakalanya saya rasa saya sangat push my self...sometimes bila jadi macam ni..saya slow down...fikir semula dimana silapnya...then untuk sehari (at least one day)..saya mengajar tanpa perlu berharap objektif akan tercapai... i dont want to do anything to win today...

sometimes bila dah penat dari kerja dan lepas memandu sejauh 40km sehala...balik rumah disambut oleh my sons pet...the cat..suka tengok the cat menggesel-gesel di kaki lepas buka pintu... sometimes mereka mnegiau kelaparan...so sweet. We call them si kuning dan si hitam...based on their fur color. Kami memang tak pernah tinggal kan kucing kami jika balik kampung lebih dari sehari..mesti bawa juga. Kemudian entah kenapa pada satu hari lepas kami balik dari kampung si kuning kelihatan tidak cergas...macam sakit...kesian betul tengok si kuning tidak cergas seperti selalu. My son benar-benar susah hati ...bila kami tanya mana si kuning dia jawab sedang tidur di tempatnya(disediakan khas)....malam tu si kuning semakin sakit sampai makanan yang dihidang padanya tidak berusik sikit pun...besoknya...(bersambung)

1 comment:

  1. funny lah kak...

    but am proud of u sis....peduli apa kata orang turun pangkat ka...tiada kelas ka..tapi semua orang tau...paling mencabar adalah memulakan sstu dengan langkah pertama..sebab tiada langkah seterusnya tanpa langkah pertama...begitu juga..tidak mungkin ada student darjah 6 kalau tidak dimulakan dengan darjah 1..o that people or teacher yg ketawakn itu sungguh tidak mengerti..sb hakikatnya mereka juga pernah berada di zero...

    god job kak! u deserve to get the APC. And i believe God also said the same thing to you..because HE proud of u pure heart!

    ReplyDelete