Friday 29 July 2011

Part 8

Paling pantang bila laptop kena pakai oleh sesiapa saja..termasuk suami dan anak-anak ku....sebabnya mesti ada setting yang berubah...dan hasilnya saya yang susah. ..
Hmmm....berikut situasi yang biasa dialami oleh ku hampir setiap hari..
Situasi 1
7.10 pagi hingga 12.30 tengah hari
Murid 1: teacher si anu ambil pensil ku..atau peraut ku atau kertas ku..atau macam-macamlah kena ambil atau dicuri oleh si anu atau si anu
Murid 2: teacher saya lupa bawa buku..atau lupa bawa pensil atau lupa bawa apa-apa saja yang dipesan...(tapi yang peliknya piring atau gelas untuk makan tidak pernah lupa..)
Murid 3: teacher si anu tolak saya..atau tendang saya atau apa-apa saja terkena sentuh di badannya...
Murid 4: teacher apakah yang mau dibuat..atau buat macam ni ke teacher atau...cantik ka teacher atau macam ni ka warna teacher..(biasanya akan diulang tanya hingga siap...kalau 1 jam..maka sepanjang masa itulah ditanya)
Murid 5: kerjanya balik-balik ke tandas...asal nampak muka saya..mesti nak ke tandas...hairan betulll
Murid 6: terlampau minta perhatian....alias manja betulll...adoiiii rimas dibuatnya...
Murid 7: terlalu pemalu...bila disuruh buka mulut....mulut bergerak tapi entah apa disebutnya langsung tak dengar
Murid 8: jenis tak mandi...atau pakaian tak berbasuh...eeiiii busuk hancing atau hamis semerbak...boleh heart attack dibuatnya...
Murid 9: Tak faham memanjang...kita beriya-iya mengajar bila disoal....geleng kepala...soal lagi...angkat bahu...apa yang dia tahu pun saya tak tahu...kerjanya termenung panjang ja....bila didenda baru ada respon...hish3
Murid 10: jenis nak balik rumah je...baru masuk dah sibuk tanya .... lepas ni siapa mengajar teacher..lepas ni..balik ka teacher...atau lama lagi ka balik teacher ..padahal jam baru menunjukkan...7.20 pagi....

Hahhhh ini baru 10 murid dan saya mengajar 78 murid ( 3 kelas)..setiap kelas lebih kurang 20 lebih murid...itu belum masuk..karenah ibubapa murid lagi....
Karenah ibubapa murid yang tipikal
Ibubapa 1: liat bayar yuran...hissshhhh...
Ibubapa 2: terlalu prihatin....kenapa cikgu kasi bulat tetapi lepas tu kana rait (tanda betul...hehehe)...mereka ingat asal dibulat kena pangkah..mereka tak tau bila saya bulatkan sesuatu kemudian kana "rait"...bermaksud cuma kesilapan kecil tak bermakna salah...(penatlah nak explain...)
Ibubapa 3: terlalu manjakan anak....penuh beg dengan bekalan makanan ringan..seperti keropok dan junk food lain...
Ibubapa 4: selalu mencari salah guru...
Ibubapa 5: memperlekehkan kemampuan guru....sebab walaupun dia hanya suri rumah tapi ada degree....maka pantang ada silap guru pasti diserang....(heyyy kalau pandai sangat kenapa tdk jadi guru anaknya saja....padahal anaknya pun masih belum kena semua huruf)
.....dan banyak lagi karenah ibubapa yang kadang-kadang sangat merimaskan...hairanya bila dipanggil mesyuarat PIBG...yang muncul tak sampai suku pun...

Situasi 2
2.00 petang hingga 12.00 malam
Anak: mama adik buang mainan saya....
Anak: mama buat makanan saya lapaarrrrr
Anak: mama abang kacau saya...
Anak: mama mana buku saya...tolong cari..
Anak: mama..tolong saya buat kerja rumah...(atau lebih tepat saya yang membuat kerja rumahnya..)
Anak:...saling berteriak ...kerana berebut makanan
Anak: ....memanjat tempat-tempat yang tidak sepatutnya dipanjat dirumah...
Anak:...mama itu..mama ini..mama sana..mama sini....

huuuhhhhh....kalau lepas ni..masih ada beranggapan kerjaya guru sangat sempoi..konon kerja separuh hari..dan banyak cuti...fikirkan semula semua tuduhan itu....kalau anda melayan beberapa orang anak sendiri dah sakit dada...apalagi kami guru melayan anak-anak MURID yang hampir seratus atau lebih setiap hari dan apabila balik rumah melayan karenah anak-anak SENDIRI pula....

No comments:

Post a Comment